مقالات معماری و عمران

مقالات معماری و عمران

سلام.دوست عزیز به وبلاگ خودتان خوش آمدید.
مقالات معماری و عمران

مقالات معماری و عمران

سلام.دوست عزیز به وبلاگ خودتان خوش آمدید.

خانه در فرهنگ ایرانی – اسلامی

خانه در فرهنگ ایرانی – اسلامی


مقدمه :

گویا امروزه مسکن فقط باید محلی یرای سکونت باشد نه برای آرامش روحی و روانی افراد خانوار :زیرا بسیاری از سودجویان و ماده پرستان دنیای غرب ، منزلی طراحی می کنند که تنها تامین کننده سودشان باشد ، دیگر روح و روان برای آنها بی معنا شده است و این دقیقا نقطه مقابل معماری ایرانی و اسلامی است که دیروز معمار ایرانی ، بنایی ، خانه ای و را با مردم و برای مردم می ساخت که روح و جان و آرامش خانواده اولین هدف او بود . و سکونت دردرجه دوم قرار می گرفت و با کمال تاسف دنیاگرایی و سودمداری دنیای غرب امروزه در حال رسوخ به فرهنگ و نهاد معماری ماست و بعضی از معماران تحصیلکرده دانشکده های غرب به آن خوشامد می گویند و آن تدابیر معماری غریبه با فرهنگ ما را به اجرا می گذارند .

آری معماری امروزه ما ، به جای گرایش به فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان ، به ( مدهای غربی ) گرایش پیدا کرده است و خواسته یا نا خواسته در مسیری افتاده است که ما را از اصل وخویش دور می کند و گویا بعضی از مردم جامعه هم ، مدتی کوتاه ، آن را پاسخی رضایت بخش به خواسته ای خود می پندارند کسانی که ناخرسندی به دل راه می دهند و اندکتر از آنان نیزکسانی هستند که ناخشنودی خود را در قالب اظهارات صادقانه و اگاهانه با دیگران در میان بگذارند تا بلکه مانعی بر سر راه تخریب ارزشهای فرهنگی و معماری جامعه ما باشد .  .

لازم به تذکر و تاکید است که در همین بدو امر باید روشن سازیم که ما با توسعه معماری مخالف نیستیم ، ما خشت و گل را تجویز نمی کنیم . ما تضادی با آپارتمان نشینی نداریم و از مزایای آن نیز آگاهیم . اما رشد غیر اصولی آپارتمان نشینی و پیدایش برجها و اسمان خراشها که به فرهنگ ما لطمه شدیدی وارد نماید ، نه تنها خوشایند ما نیست ، بلکه می کوشیم تا جلوی تضادش با فرهنگمان را سد نماییم و به جای اینکه فرهنگمان را اسیر آن نماییم ، آن را سازگار با موازین ملی ، شرعی و فرهنگی مان کنیم و در تلاشیم تا معایبش را بکاهیم و مزایای بالقوه اش را تقویت کنیم .

هدف ما این است که معماری ما غربی نشود . زیرا اگر معماری ما غربی شود جای پای فرآورده های صنعتی غربی برای مصرف در کشور ما آنچنان محکم می شود که بازار ما همه ش غربی می شود ، خانه که غربی شد مصالح آن که غربی شد ، تابلوی نقاشی ( انسان سگ بازی که با سگش  بر سر میز غذا نشسته اند ، آذین خانه می شود و جای گچبری و کاشیکاری و تابلوی و آن یکاد و ……. را گرفت ، پوشش و دکور خانه که غربی شد ، پوشش و ظاهر صاحب خانه نیز ناخواسته غربی شود و دیری نخواهید پایید که باید فرهنگ و معماری اصیل و ارزشهای کهنمان را در موزه ها و کتب تاریخی جستجو کنیم و اگر از امروز در اندیشه یافتن علاج این واقعه ناگوار نباشیم ، فردا جز پشیمانی ، ثمری دیگر نخواهیم داشت .

آری وقتی « چرخش طبیعی باد از طریق بادگیرها » جای خود را به ( سیرکولاسیون فن کوئل ) می دهد ، دیگر سرمایش و گرمایش ما نیز منوط به کمک غرب است و غرب وقتی کمک می کند که ما غربی شویم ( بار دیگر تاکید می کنیم که ما با تکنولوژی نیز مخالفتی نداریم بلکه باید اثرات منفی ان را کم نماییم و خود را وابسته به ان نکنیم ) . 


برای دریافت ادامه مقاله در قالب فایل PDF بر روی لینک دانلود کلیک کنید.


لینک دانلود

.

نظرات 1 + ارسال نظر
صالح شنبه 8 خرداد 1395 ساعت 02:59

همشو خوندم عالیییی
حرف دلم بود

با تشکر از شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد